.home.

.visual portfolio.

.piotr.borys.sikora.

.rss.

.archive.

.like f.

.rekomendacja | gra valiant hearts.

Świadomość społeczna zarówno powodów dojścia do I Wojny Światowej, jak i jej skali jest po zgoła 100 latach dość nikła. Z pewnością spowodowane to jest zarówno trudnym do ogarnięcia zamętem politycznym jaki poprzedzał ten niechlubny epizod w dziejach ludzkości, jak i następującą później II Wojną Światową – zdecydowanie lepiej opisaną i łatwiejszą w zrozumieniu, z wyraźnie zaznaczonymi negatywnymi aktorami działań wojennych. “Valiant Hearts” – czyli “Mężne Serca” to nietuzinkowa opowieść rozgrywająca się w realiach I Wojny Światowej, z dużym potencjałem edukacyjnym. Za grę odpowiada frakcja Ubisoftu – Montpellier, która stworzyła wcześniej m.in. “Beyond Good and Evil” czy “From Dust”.

Historia prowadzi swych bohaterów – członków rozdzielonej rodziny walczących po różnych stronach frontu, córki naukowca, kanadyjskiego żołnierza oraz psa ratownika, poprzez najbardziej charakterystyczne epizody I wojny, rzucając ich zarówno w środek wiru walki, jak i w sytuacje oraz okoliczności podejmowania dramatycznych decyzji.

Pomimo rysunkowej, komiksowej grafiki oraz włączeniu w rozgrywkę kilku elementów lekko ocierających się o technologiczną fantastykę, które możnaby nazwać “steampruskimi” twórcom udało się bezbłędnie przedstawić atmosferę I WŚ. Udźwiękowienie stylistycznie idealnie wpisuje się w przyjętą konwencję, kiedy trzeba jest poważnie, kiedy trzeba – poruszająco. Motyw przewodni jest wspaniały.

Charakter rozgrywki jest hybrydą post przygodówki-łamigłówki typu point&click z nieszczególnie wymagającymi oraz sensownie wpasowanymi elementami zręcznościowymi. Interfejs i mechanika sterowania na tablecie (tu: Ipad) zostały dobrze zaprojektowane i sprawdzają się świetnie. W odbiorze gra nie jest brutalna i nie epatuje niepotrzebną przemocą, co więcej – pomimo ponurych okoliczności znalazło się i miejsce na akcenty humorystyczne. Przyjętą konwencją pozycja otwiera się również na młodszych graczy, zyskując klasyfikację PEGI – 12 lat. O klasie jej uniwersalności świadczy zaś fakt, że i dorośli z łatwością wpasują się w przedstawiane realia.

Losy bohaterów zaciekawiają, zachęcają do odkrywania historii, która jest bogata w zwroty akcji, wciągająca i niebanalna. Bardzo, bardzo dobra rzecz.

Obszar, w którym gra wzbogaca: realia historyczne
Obszar, w którym gra zadziwia: poruszające połączenie “ciężkich czasów” z oprawą audiowizualną.
Historia: wciągająca i dojrzała
Wrażenia estetyczne: wysokie

Rozgrywka z samodzielnym rozgryzaniem łamigłówek zajmuje łącznie ok. 8-9 godzin, gra wyszła na większość platform, posiada polską wersję językową (napisy).

lights off

The social awareness as of starting The Great World War reasons as of scale of it is, truly saying, quite low. It is surely caused by hardly compassed political disruption that preluded those sad episode of the human history. Another reason is the Second World War – which has been definitely better described, much easier to understand and has its negative actors precisely bolded. “Valiant Hearst” – an unusual story placed within realities of The Great World War, the game with high educational potential. The thing made by Ubisoft fraction – Montpellier, also known of earlier more ambitious works as between others: “Beyond Good and Evil” or “From Dust”.

The story leads its heroes, which are: members of divided family oughted to fight at the opposite sides of the front, a daughter of scientist, an canadian soldier and the lifeguard dog – through the most characteristic episodes of the war. The story throws them both in the middle of the battle as well as other ones: between situations and circumstances of dramatic decisions.

Despite of convency of cartoonish graphics and the decision of including into the gameplay few technology fictitious elements (it would be named as “steamprussian”), creators of the VH are succesfull with presenting the atmosphere of the Great World War. The sound is stylish and ideally matched with the convency. When it is needed – then it’s serious, when it has to be touching – then it’s touching. The musical keynote is simply marvelous.

As of the gameplay – it is an hybrid of post-puzzle-adventure style in the type of point&click with not very challenging but well matched skill elements. The interface and steering mechanics is well designed and performed (on Ipad). In reception, the game is not brutal, does not shock with unneccessary violence – what’s more – despite of gloomy cicrumstances places for humorous accents also are to be found. By getting the PEGI’s qualification of 12 – it makes the game open also for younger players. The fact that indicates the class of the universalism is that adults also are those, who’ll find presented realities attractive for them.

Heroes fortunes are awakening and minute after minute persuading for discovering the whole story, which is abundant of twists, immersive and non trivial. Very, very good thing.

The sphere where the game enriches the player: historical realities.
The sphere where the game amazes the player: touching fusion of “difficult times” with audiovisual scenery
The story: immersive and adult
Esthetic impression: high.

The gameplay taken with self-solving puzzles: about 8-9 hours, the game is availabile on the most of platforms.

lights off

Connect with Facebook

write comment

your name: (required)

e-mail: (required)

website: (not required)

message: (required)

send comment